kalotaszeg.hu
BIHARFÜRED - PÁDIS
Az üdülõ keleti felénél, a pisztrángtelep egykori medencéinél, a völgyben felfelé indulunk, majd elõbb irtásos, azután vízmosta vájatban, egyre meredekebben, erdõben folytatódik a jól jelzett turistaút. Kb. fél óra múlva, ritka erdõben jutunk ki egy kopasz nyeregre, amely a Jád és a Dregán egyik vízválasztója is egyben és kitûnõ kilátást nyújt az alattunk szétszórt házaival elõtûnõ Biharfüredre. A kissé emelkedõ hegyhátjellegzetessége az a néhány pásztorkaliba, amely mellett elhaladunk. Nem hagyjuk el a déli irányú ösvényt, annak ellenére, hogy több szekérút indul lefelé a Dregán-völgy irányába. Szemben kirajzolódik a hatalmas Vlegyásza-vonulat és folytatása a kettõs Bocsásza-csúccsal. Ritkás, fákkal tarkított, erõs emelkedó után kiérünk egy tisztásra, ahonnan elibünk tûnik a Mezõ-havas (Poieni) 1627 m-es csúcsa. Ezt jobbról megkerülve hagyjuk el törpefenyõivel és kivételesen szép kilátójával. Továbbmenve, alig negyed órányira elérjük a Bohodei-nyerget, ahonnan kék háromszögjelzés indul nehéz terepen a Bohodei-vízesés felé. A szinten haladó, lassan kanyargó útról északkelet felé a Dregán-völgy hatalmas vízgyûjtõ medencéjére. Ezután érjük el a bõvizû Hideg-kutat (Fántána Rece), amelyet a Dregán fó forrásának tekintenek. Kelet felé haladunk, kissé emelkedve, majd enyhe lejtõjû széles úton érjük el a Kopott-csapás nyerget. Az 1640 m-es nyereg, ami a fele utat jelenti a Pádis felé menetelünkben. Ritkás, erdõs tájon lejt ezután utunk, majd egy lapos tetõrõl érdemes visszanéznünk a vízválasztó nyeregre. Nemsokára balról találkozunk a Vlegyászáról jövõ, függõleges kék sávos jelzéssel. Rövidesen széles erdei legelõre érünk, ahol egy kimagasló, meredek sziklánál eltûnnek a vízerek. Ezt a helyet nevezik Égett-kõnek, amely tulajdonképpen a Meleg-Szamos és a Fekete-Kárás vízválasztója is. Itt kell letérnünk bejárni a Meleg-Szamos csodálatos szurdokvölgyét, a pádisi karszt-vidék elsõ gyöngyszemét, a Szamosbazárt. Az ezután következõ útszakasz látványossága a Varasó-havas-tava, amely tulajdonképpen a környék egyetlen tava is, hiszen ezen a karsztvidéken csupán egy ilyen, agyagréteggel eltorlaszolt tófenék tudja megkötni a vizet, amely másképpen elszivárogna, akár a többi dolina vize.
A következõ útszakasz lejtõit jobbról a Varasó-havas jellemzi, ugyanakkor a széles hegyi legelõn, ahol többnyire állatcsordák tartózkodnak, mindenféle víznyelõ gödrüket, dolinákat láthatunk a zöld havasi legelõk végtelen mezõjén.
A hegyi ösvény széles szekérútban folytatódik, nemsokára elérjük a pádisi erdészház felé vezetõ országutat. Innen újra erdei úton megyünk és miután jó pár patakot, sõt egy kiszáradt medret is kereszteztünk, hamarosan kiérünk az erdõbõl és megpillantjuk a Mócok-templomának nevezett kúp alakú csúcs alatt, a pádisi menedékházat, e karsztvidék igazi központját.

Táv:
20 km
Idõ: 7 óra
Színtk.: 1102-1620-1280 m
Nehézségi fok: *****

vissza

[ fõoldal ] - [ népmûvészet ] - [ mûemlékek ] - [ események ] - [ fórum ] - [ chat ] - [ barangoló ] - [ közlekedés ] - [ gazdaság ] - [ szállások ]