kalotaszeg.hu
VLEGYÁSZAI MENEDÉKHÁZ - PÁDISI MENEDÉKHÁZ

Ez az út összeköti a két menedékházat és tekintettel a nagy távolságra, csak hosszú, nyári napokon járható végig egyetlen nap alatt.
Sok bõvizû patakon megyünk át, amelyek jobbról jönnek és a balra elterülõ erdõrengetegbe zúdulnak le. Másfél óra alatt végül egy nyeregre kapaszkodunk, ahonnan elõször jelennek meg a Fehér-kövek impozáns, hatalmas mészkõoszlopai. Egy ideig a jellel párhuzamosan megyünk. További erdei úton jutunk el egy nagy tisztásig. Innen már egy kaptatón, de országúton folytatjuk utunkat. A kaptató tetejérõl új világ nyílik elénk, ettõl délre megjelennek az elkövetkezõ gerincutunk fõbb csúcsai: az 1589 m-es Néma majd az 1640 m-es Mikó (Micilu) háromszöge lési fatornyai, egész a Tolvajvár (Piatra Tálharului) különös, sziklavár alakú képzödményével. A letarolt hegyoldalon vízfolyások és itatók, két kaliba és akol szolgálják az itt legelõ nyájakat. Lejtõs úton, mohás terepen ereszkedünk to- vább a lejtõ felé, ahol kb. félórás, nedves úton haladunk, mígnem tisztások jelzik az erdei út végét. Ezután kapaszkodó, legelõn felfelé; igen ritka a jelzés, mocsaras, tõzeges terepen nagy távolságokra helyezett oszlopok irányítanak, egész a Mikó-nyeregig, amelynek közelében, a hasonló nevû csúcson fatorony is van, sõt egy kõkereszt ad biztos tájé- kozódást. A nyeregtõl enyhe ereszkedõvel folytatódik a gerincút, egészen a messzirõl kivehetõ Tolvajvár (Piatra Tálharului) sziklaképzõdményig.
Ezen túl az ösvény leereszkedik nagy szintkülönbséggel az oncsászai rétre, kb. 300 m-el mélyebbre. A szép dolinákkal tarkított havasi réten hamarosan megtaláljuk a Kopott-csapás-nyereg felõl ereszkedõ piros kereszt jelzést, amely 1 óra alatt elvezet, az igen gazdag Oncsászai-barlanghoz (Onceasa). A továbbiakban az erdõben vezet utunk, átszelünk több patakot és tisztást, elhaladunk egy ér-dekes tó mellett, amelynek a fára van írva a neve: Dolina Neagra. Utunk váltakozva vezet erdõben és tisztásokon, el-hagyjuk bal oldalról a Kucsma-kõ (Cuciulata) kúp alakú he-gyét, amely északról a Szamosbazárt uralja, majd erõsen ereszkedünk egy havasi legelõn, mígnem újra erdõbe érünk. Ezután újra bõvizû patakokat keresztezünk, kis kivétellel ereszkedünk, egészen egy utolsó erdei kapaszkodóig, amely végül is, nem messze a szamosbazári letérõ elõtt, két és fél órás út után, kivezet a Biharfüredrõl jövõ, ftiggõleges piros sávos turistaútra.
» Innen a Varasó-havas-tó mellett (Várásoaia), végül erdõben, újabb másfél óra után, tehát 11 órás gyaloglás árán eljutunk a Pádisi menedékházhoz, arra a csodálatos havasi rétre, ahonnan majd számtalan kirándulást teszünk a környék nevezetességeihez.
A Pádis-fennsík (a név szlávul medencét jelent), átlag 1200 m-es szintmagasságú havasi legelõ, több mint 200 hektáros területen. Az 1466 m-es Mócok-temploma (Biserica Motilor) uralja ezt a vidéket, amelyet egészében vízelnyelõ dolinák barázdálnak.
Ezzel eljutottunk a karsztvidék központjába, ahol a környék patakjai, így a fölötte emelkedõ Kék-Magura homokkõtömbjébõl eredõk is, mind a föld alá kerülnek. Pádis vidéke vízben látszólag szegény, föld alatti járatok vezetik el a patakocskákat az alacsonyabb vidékeken levõ vízkeletekhez, vagy vízkitörésekhez, amilyenek a Ponor-kitörés és a Víz-szája például.
A Pádisi menedékház a vidék turistaközpontja, innen kereshetõk fel a legszebb szorosok, barlangok, kitátók, víz-kitürések és vízelnyelõk.
Ezért itt érdemes sátorozni, vagy a menedékházban, esetleg az azt körülvevõ kempingházakban kell több napra berendezkedni. Sajnos, az építményeket többnyire egyes intézmények bérlik minden idényben.
A szép táj, a patakokkal övezett menedékház, továbbá az országút, amely a tájat átszeli, eszményivé teszik fekvését és a hely táborozásra igen alkalmas.

Táv:

Vlegyászára Dragan tótól

Vlegyászára Kalotaszentkirályról
Vlegyászára Rogoj-ról

[ fõoldal ] - [ népmûvészet ] - [ mûemlékek ] - [ események ] - [ fórum ] - [ chat ] - [ barangoló ] - [ közlekedés ] - [ gazdaság ] - [ szállások ]